Pages

17 Februari 2014

Sony Vegas Pro – Asas dan Pengenalan

Semenjak berkecimpung dalam dunia multimedia ni aku pernah menggunakan bermacam-macam software untuk membuat suntingan video antaranya Pinnacle StudioAdobe Premiere Elements,Adobe Premiere Pro dan juga Adobe After Effect. Namun aku telah berpeluang untuk belajar satu lagi software  yang baru  iaitu Sony Vegas Pro.
Sony Vegas Pro adalah satu pakej perisian editing video untuk sistem penyuntingan bukan linear (non-linear editing systems - NLE) yang diterbitkan oleh Sonic Foundry, kini dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh Sony Creative Software.
Pada mulanya, Sony Vegas dibangunkan sebagai editor audio, dan aku masih ingat pada 5 tahun lepas software Sony yang popular untuk audio adalah Sound Forge, ia akhirnya berkembang menjadi NLE untuk video dan audio dari versi 2.0. Sehingga versi 10, Vegas Pro menggunakan Microsoft Windows XP (32-bit sahaja), Vista dan 7 (kedua-dua edisi 32-bit dan 64-bit ). Namun Versi 11 pula hanya support untuk Windows XP, dan versi 12 hanya support untuk komputer yang mempunyai fungsi Window 64-bit sahaja.
Setelah diteliti, Sony Vegas Pro tidaklah susah sangat berbanding dengan Adobe After Effect, ianya juga menjadi lebih mudah jikalau anda sudah pun faham dan mempunyai pengalaman menggunakan adobe Primere Pro sebelum ini. Secara ringkas, Sony Vegas pro memang sesuai juga untuk mereka yang tidak mempunyai basic editing sebelum ini.
Jika korang inginkan kelainan dan kepelbagaian, aku sarankan belajar Sony Vegas Pro ini, serius memang bagus. tambahan pula, terdapat beberapa template yang percuma boleh didapati di youtube. Sony Vegas juga mempunyai fungsi edit green screen. Anda juga boleh muat turun/download software Sony Vegas terbaru di laman web Sony ini, walaupun boleh buat percubaan untuk 30 hari, aku rasa ianya amat berbaloi juga untuk belajar  :).
Untuk melihat contoh video kahwin yang menggunakan 100% software Sony Vegas pula sila klik link ini . 
Berikut merupakan contoh video tutorial yang menerangkan secara detail cara penggunaan Sony Vegas pro ini, selamat mencuba  :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan