Pages

14 November 2014

Tamar Jalis- Siri Bercakap Dengan Jin Diadaptasi ke Drama


NOVEL mistik, Siri Bercakap Dengan Jin (SBDJ) pernah mencetuskan fenomena pada tahun 1980-an. Penulisnya merupakan Ahmad Mahmud @ Tamar Jalis sendiri. Aku juga menjadi salah seorang pembaca setia novel mistik ni pada zaman sekolah rendah lagi. Sejak pertama kali baca salah satu bukunya di rumah nenek, aku dapati novel ni bukan novel yang biasa-biasa. Isinya bukan sekadar mistik, di dalamnya penuh dengan pengalaman penulis,seni persilatan, kebatinan, petua, sejarah tempatan, keagamaan, cinta, norma masyarakat, pengajaran dan banyak lagi.

Novel ini juga dianggap sebagai karya klasik setanding dengan Misa Melayu (Raja Chulan Abdul Hamid), Anggun Cik Tunggal, Awang Sulung Merah Muda, Hikayat Malim Deman, Hikayat Raja Muda dan Hikayat Malim Dewa (oleh Pawang Ana dan menjadi magnum opus atau karya agung bagi kerajaan negeri Perak.

Mungkin orang kita pada zaman sekarang lebih anggap benda ni tahyul dan karut marut, tetapi bagi aku ianya adalah sebuah perjalanan menarik SEJARAH seorang anak muda bersama datuknya dalam mengenal erti dunia. Sekarang aku mempunyai hampir kesemua koleksi novel tersebut dalam bentuk buku dan juga digital.

Sebanyak 284 siri novel itu disiarkan majalah Variasari terbitan Kumpulan Variapop selama lebih 23 tahun bermula dari bulan April 1981 hingga Januari 2005. Kini, lesen penerbitan novel misteri yang laris tu telah diberi kepada Kumpulan Nafiela yang berpusat di Damansara. Ia adalah siri terpanjang dan paling lama disiarkan dalam majalah di Malaysia. Disebabkan SBDJ, Variasari pernah dicetak sehingga 120,000 naskhah sebulan dan menjadi rujukan kepada penggemar cerita seram termasuk penerbit filem tempatan.

Sinopsis SBDJ
Ceritanya berkisar tentang pengalaman hidup seorang pemuda bernama Tamar serta datuknya Long Mat Piah iaitu seorang pengamal perubatan tradisional yang dilahirkan di Tanah Seberang,kemudian merantau serta menetap di Beruas, Perak. Tamar sering mengikut datuknya itu mengubat orang yang mengalami gangguan jin sehingga membawa beliau ke semua daerah di sekitar Perak, Johor, Pahang, semenanjung Malaysia serta Indonesia. 
Novelnya mempunyai gaya penulisan yang menarik dan senang dibaca. Sesiapa saja yang baca novel ni akan rasai sendiri pengalaman penulis seperti kita berada dalam situasi tersebut kerana teknik penceritaannya bercorak memoir atau autobiografi.

SBDJ Diadaptasi kepada Drama?

Kini, novel SBDJ telah diadaptasi ke dalam bentuk drama televisyen setiap malam Selasa pukul 10 di Astro Mustika HD dan juga Bella.

Sekarang dah masuk minggu kedua ianya ditayangkan, sebagai peminat setia novel SBDJ ni, aku dapat simpulkan yang drama ni sedikit sebanyak agak terkeluar daripada penceritaan asalnya. Kecewa pun ada bila tengok. Mungkin pengarah kena bincang balik tentang isu pemilihan pelakon yang betul-betul menjiwai watak dan juga penggunaan teknik CGI yang lebih baik. Ni novel legend ni...bukan novel picisan, pengikutnya kat luar bukan sedikit.kan?

Antara kesilapan yang ada dalam drama tersebut adalah :

  1. Watak datuk tidak berapa sesuai, mungkin boleh digantikan dengan pelakon seperti Eman Manan atau Wan Hanafi Su lebih sesuai kerana hebat bersilat, sedikit ego, keras kepala tetapi penyayang dan lincah.
  2. Watak Tamar tidak sesuai. Terlalu lurus (Sepatutnya watak Tamar dalam novel seorang budak yang sedikit nakal, Aktif, pndai mengaji serta sukakan cabaran ).
  3. Watak nenek juga tidak sesuai (watak nenek dalam novel seorang yang tenang, penyabar, pandai bersilat jugak dan sangat murah dengan senyuman serta sangat sayang kepada Tamar).
  4. Effek babi nampak tidak real dalam drama episod dua.
  5. Penggunaan motorsikal yang bukan zamannya, peminat setia tahu datuk tidak ada motorsikal tetapi mempunyai kereta lama Ford Angldia. Tambahan pula kalau berubat orang sakit Datuk dengan Tamar suka berjalan kaki, naik bas dan kadang-kadang menunggang harimau belaan Datuk.
  6. Perempuan cantik dalam drama siri dua sekejap cantik dan sekejap hodoh, dalam novel tidak ada scene perempuan tu jadi hodoh.
  7. Kalau ada lagi, kalau korang nak tambah? silakan.......

Mohon beribu maaf kepada penerbit drama tersebut kerana kritik hasil karya anda, bukan sekadar komen kosong, tetapi sebagai peminat tegar SBDJ pasti semua orang perasan sepertimana yang aku tulis dekat atas ni.

Pujian patut juga diberi kepada penerbit Skop Production kerana berani menerbitkan novel yang boleh dikatakan legend ni. Bukan senang nak buat filem yang menepati cita rasa semua pihak. Syabas dan terima kasih sebab membaca. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan