Pages

21 Disember 2015

Cara Buka Akaun Semasa Untuk Syarikat di CIMB Bank


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Lama sudah tidak update blog, hari ni saya nak berkongsi tentang kepentingan dan cara-cara nak buat akaun semasa syarikat.

Jika anda peniaga atau seorang usahawan, amat penting jika anda mengasingkan wang bisnes dan wang peribadi terutama akaun bank yang menjadi tempat masuk gaji setiap bulan. Sebabnya, jika kita menggunakan akaun peribadi sebagai duit transaksi berniaga dan jumlah transaksi tersebut lebih daripada 10 kali sehari, pihak bank mungkin akan block akaun kita untuk sementara waktu. Masalah ini kita tidak boleh salahkan pihak bank 100% kerana memang tugas diorang untuk buat semakan, cuma benda ni mungkin akan jadi semakin leceh jika kita nak guna wang tersebut dengan kadar segera, tetapi tidak dapat masuk ke akaun sendiri.

Satu lagi kemungkinan, jika kita adalah pembayar cukai, transaksi yang tidak munasabah dan melebihi jumlah gaji bulanan kita berkemungkinan akan memberi masalah semasa proses declare cukai tahunan nanti. Jadi bagi saya, cara yang selamat adalah membuat akaun syarikat bagi yang meniaga secara talian atau sampingan...Ok, Jika anda berfikiran seperti saya sila ikut langkah-langkah dibawah ini:
  1. Dapatkan dulu BORANG buka akaun dekat mana-mana cawangan CIMB Bank dan isi siap-siap.
  2. Cari INTRODUCER. Sebelum ni CIMB Bank tak perlu ada introducer untuk buka akaun syarikat, dan saya dapat tahu dari pekerja CIMB yang syarat ni mula dibuat pada awal tahun 2015....(Sungguh melecehkan) Biasanya Introducer yang diterima oleh CIMB adalah mereka yang syarikatnya sudah lebih 1 tahun ada current account syarikat di bawah CIMB bank. Kalau tidak jumpa jugak orang yang sudi jadi Introducer minta tolong mana-mana staff CIMB yang kita kenal samada kita pernah buat loan rumah, peribadi atau adik-beradik dengan dia. Nanti pihak CIMB akan semak latar belakang staff berpandukan ID Staff tersebut dan mengesahkan secara panggilan telefon. Introducer tersebut pula TIDAK perlu datang ke CIMB Bank bersama-sama dengan kita, dia hanya perlu isi borang kecil berkaitan dengan nombor akaun, nama syarikat, tanda tangan dan juga COP syarikat dia sahaja.
  3. Daftar syarikat di Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Slip Pendaftaran SSM,  Sila bawa juga Sijil Syarikat ASAL yang dikeluarkan oleh SSM semasa register nama syarikat dulu. Kalau syarikat tu milikan tunggal senang, kita seorang diri boleh datang ke CIMB bank, cuma kalau syarikat Perkongsian sememangnya sedikit leceh, sebabnya, kita kena bawa partner kita tu datang bersama-sama untuk buka akaun.
  4. MyKad hendaklah dibawa. Sebaik-baiknya sila pastikan CIP MyKad berfungsi dengan baik.
  5. COP Syarikat. Sebelum datang untuk buka akaun, anda perlu buat COP syarikat peribadi sendiri. Proses nak buat biasanya tak lebih dari 3 hari bekerja dan ada kedai yang boleh buat instant service, kita  terus dapat cop tu tak sampai 1 jam tetapi bayarannya mahal la berbanding yang ditempah 3 hari. Jenis Cop yang kena bawa bergantug pada budi bicara pihak pengurusan bank samada ber Bentuk PETAK atau BULAT. Dekat Cop tu hanya letak NAMA SYARIKAT dan No pendaftaran Syarikat sahaja, tetapi anda kena sedia... ada juga  sesetengah cawangan CIMB yang cerewet nak kena standby COP yang lengkap dengan Nama Syarikat dan juga Alamat Lengkap. Untuk tidak menyusahkan, saya sarankan anda buat dua-dua jenis COP sekali gus. Harganya pun tidak mahal sangat dalam RM50.00 untuk dua cop.
  6. Kena sediakan Duit RM1,000.00 (satu ribu untuk bukak akaun syarikat). Tapi ianya tidak dibayar semasa pendaftaran. Duit RM1000 ni akan dimasukkan setelah pengesahan dibuat dan permohonan diluluskan dari Bank Negara dalam masa 5-10 hari bekerja.
  7. Apabila akaun syarikat anda telah diaktifkan. Anda boleh buat Kad ATM serta buka akaun Online bagi perkhidmatan CIMB click, memang lagi senang bila berurusan dalam talian.
  8. Selepas Seminggu datang semula pada cawangan yang anda buka akaun untuk mengambil buku Cek..Itu sahaja cara-cara buka akaun syarikat bagi yag berminat dengan CIMB Bank.
Kenapa saya pilih CIMB Bank? Sebabnya senang sahaja, sistem perkhidmatan online nya boleh dikatakan terbaik setakat ini, tahap security yang tinggi, ada apps yang boleh download melalui telefon pintar di samping cas transfer yang murah antara mana-mana bank dalam negara. 

Dari segi cas, jikalau kita transfer daripada akaun CIMB sendiri ke akaun CIMB pelanggan, kita tidak akan dikenakan cas langsung kecuali kalau kita hantar pesanan info penerimaan  ke no telefon penerima melalui sms. Tak silap saya dalam 21 sen termasuk GST sekali transferTetapi had limit transfer online CIMB Click adalah RM 30 ribu sehari, kalau nak buat transfer lebih kena pergi ke kaunter bank sendiri.

Kalau anda nak buka akaun syarikat saya sarankan baik anda buat cepat-cepat. Sebabnya, prosedur untuk buka akaun syarikat semakin lama semakin leceh. Tidak mustahil juga lepas ni mungkin ada mana-mana bank akan mewajibkan syarat kena ada lesen perniagaan PBT (Pihak Berkuasa Tempatan) sebagai syarat wajib untuk buka akaun syarikat. Untuk makluman, syarat lesen PBT tu kita wajib daftar alamat kedai, tak boleh buat alamat rumah. Kalau kita berniaga online atau part time kecil kecilan macam mana? mesti susah nak buat kan..

Buat masa ini CIMB Bank memang terbaik dan tentu sahaja Maybank pesaing rapatnya. Itu sahaja info dari saya, kalau salah mohon perbetulkan. Terima kasih & Selamat berjaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan