Pages

10 Oktober 2014

Cipta Animasi Mudah Menggunakan Anime Studio




Masa praktikal tahun 2009, aku telah diperkenalkan dengan satu software yang agak bagus iaitu Anime Pro. Walaupun sudah lama berlalu, aku masih lagi mengkaji dan pelajari teknik buat animasi menggunakan Anime Pro ni untuk keperluan akan datang. Walaupun namanya 'Anime' iaitu kartun dari Jepun, jangan terkejut sebab ianya mula-mula dicipta oleh sorang mat saleh di Santa Cruz, Amerika Syarikat.

Anime Studio adalah berasaskan vektor 2D perisian animasi proprietary untuk animator yang pada mulanya dibangunkan di bawah nama " Moho " pada tahun 1999 oleh Mike Clifton di bawah syarikat LostMarble. Perisian ini datang dalam dua versi yang berbeza , yang dinamakan Anime Studio Debut dan Anime Studio Pro. Anime Studio boleh didapati untuk sistem operasi Windows, Linux dan Macintosh, Dari segi bahasa, ianya hanya boleh didapati dalam bahasa Inggeris, bahasa Perancis dan juga Jerman.

Anime Studio mampu membuat pelbagai gaya animasi. Ia boleh mengeksport kartun animasi seperti Flash, mewujudkan animasi gaya cutout (gambar) dan menggunakan konsep 'bone' atau tulang sebagai asas pergerakan. Oleh kerana ia mempunyai beberapa fungsi asas 3D , ia boleh dilihat sebagai satu program 2½D (Dua Setengah Dimensi). Ianya juga sesuai untuk filem pendek , terutamanya yang menerangkan tentang cerita mereka dalam satu adegan pendek atau montage. Kalau sudah mahir dengan tool serta shortcut nya, kita juga boleh buat satu animasi dengan agak cepat berbanding dengan software lain .

Banyak lagi ciri-ciri Anime Pro yang boleh anda cuba, sebagai designer atau animator, tidak rugi untuk mencuba software ini untuk luaskan pengalaman dan juga ilmu.

Di bawah ini ada video kreatif yang menggunakan Anime Pro untuk buat animasi pendek, Semoga bermanfaat. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan