Pages

12 November 2013

Joomla! Asas dan Pengenalan



Joomla adalah open source content management system yang membolehkan anda untuk membina laman web dan aplikasi dalam talian yang hebat. Ia boleh didapati secara percuma, Joomla ditulis dalam format PHP untuk menguruskan kandungan pada laman web dan menggunakan pangkalan data MySQL untuk menyimpan kandungan. Joomla! dikeluarkan di bawah GNU General Public License.

Apakah yang dimaksudkan dengan sistem pengurusan kandungan / Content Management System ( CMS)?

Content Management System (CMS) adalah program komputer yang membolehkan kita membuat penerbitan, penyuntingan dan mengubah suai kandungan di laman web serta penyelenggaraan yang mudah dilakukan yang disediakan oleh Laman Web CMS. Sistem pengurusan kandungan seperti menyediakan prosedur untuk menguruskan kerja di laman web yang kita bangunkan menggunakan CMS ini.

Prosedur ini boleh dilakukan samada secara manual ataupun secara automatik.
Kandungan pertama Pengurusan sistem (CMS) telah diumumkan pada akhir 1990-an. CMS ini telah direka untuk memudahkan tugas kompleks yang menulis versi pelbagai kod dan membuat proses pembangunan laman web yang lebih fleksibel.

Platform CMS membolehkan pengguna untuk membuat penulisan, penerbitan dan pengubahsuaian pada antara muka depan laman web anda sehingga ke bahagian yang lebih lengkap di sebalik laman web anda.

Bagaimana Joomla bekerja di laman web hari ini?

Berikut merupakan beberapa contoh laman web yang menggunakan Joomla!

  • Laman web korporat atau portal
  • Majalah dalam talian, surat khabar, dan penerbitan
  • E -dagang / E-Commerce dan tempahan dalam talian
  • Aplikasi Kerajaan
  • Laman web perniagaan kecil-kecilan
  • Laman web bukan keuntungan dan organisasi
  • Portal berasaskan komuniti
  • Laman web sekolah
  • Laman Web peribadi atau keluarga
  • dan banyak lagi ..

Apakah jenis-jenis fungsi yang laman web Joomla boleh buat?
Pendek kata , Joomla sejenis platform CMS yang mempunyai fungsi yang pelbagai. Dengan Joomla, anda boleh membina sebuah laman web secara kedai online, portal direktori, sistem perkhidmatan pelanggan, forum dan juga laman blog. Joomla adalah sangat extensible dan beribu-ribu plugin boleh didapati di Extensions Directory Joomla.

Di mana saya boleh memuat turun Joomla ?
Anda boleh memuat turun Joomla! melalui link berikut http://joomla.org atau Joomlacode.
Penafian: Joomla! ® merupakan hak cipta yang dimiliki oleh Open Source Matters, Inc  di Amerika Syarikat dan negara-negara lain.

Lihat video dibawah ini untuk mengenali Joomla dengan lebih mendalam secara info grafik:

http://youtu.be/PhSyVwAug6w

Tiada ulasan:

Catat Ulasan