Pages

25 November 2013

Photoshop – Shortcut & Fungsi Tool Yang Wajib Anda Tahu

Fungsi Tool pada Photoshop
Berikut merupakan fungsi-fungsi Tool yang terdapat di dalam Adobe Photoshop, antaranya adalah:

Selection Tool
tools-photoshop-move  Move Tool – Shortcut (V) , alat ini digunakan untuk memindahkan kedudukan layer dalam satu foto ataupun memindahkan sebuah foto atau layer dalam sebuah foto ke foto yang lain.
tools-photoshop-rectangular-marquee  Rectangular Marquee Tool – Shortcut (M), alat ini digunakan untuk highlight objek yang berbentuk kotak. Klik kanan diatas alat ini maka akan muncul alat lain dari kelompok marquee tool seperti eliptical Marquee Tool , Single Row Marquee tool dan Single Column Marquee Tool .
tools-photoshop-eliptical-marquee  Eliptical Marquee Tool – Shortcut (M), alat ini digunakan untuk highlight objek yang berbentuk lingkaran seperti highlight lingkaran mata , tayar kereta dan objek lain. Merupakan satu kumpulan dengan Rectangular Marquee Tool .
tools-photoshop-lasso  Lasso Tool – Shortcut (L), digunakan untuk highlight objek dengan bentuk bebas , alat ini akan membentuk kesan highlight mengikut pergerakan mouse , penggunaan alat ini sangat bergantung dengan gerakan mouse sehingga cukup sukar mengawal dan mencapai hasil yang benar-benar berkesan.
tools-photoshop-polygonal-lasso  Polygonal Lasso Tool – Shortcut (L), digunakan untuk highlight objek dengan bentuk bebas bersudut , alat ini juga membentuk kesan highlight melalui titik -titik point yang dibuat dengan menggunakan klik kiri pada tetikus. Alat ini juga boleh digunakan untuk memotong dan menukar background gambar .
tools-photoshop-magnetic-lasso  Magnetic Lasso Tool – Shortcut (L), digunakan untuk highlight objek dengan bentuk bebas , cara kerja alat ini adalah melekat pada tepi objek yang akan dipotong ketika mouse bergerak mengelilingi objek , melalui proses highlight alat ini juga akan membentuk titik -titik penghubung.
tools-photoshop-magic-wand  Magic Wand Tool – Shortcut (W), digunakan untuk highlight satu jenis warna (warna solid ) pada gambar . Alat ini dapat highlight dengan tetapan nilai tolerance atau nilai liputan warna, semakin besar nilai tersebut maka semakin luas liputan warna yang di highlight .

Drawing and Type Tool
tools-photoshop-path-selection  Path Selection Tool – Shortcut (A), digunakan untuk melakukan selection path.
tools-photoshop-horizontal-type  Horizontal Type Tool – Shortcut ( T), digunakan untuk membuat teks secara melintang. Selain alat ini ada juga Vertical Type Tool untuk membuat teks secara vertical dan type mask untuk membuat teks mengikut bentuk kegemaran anda.
tools-photoshop-pen  Pen Tool – Shortcut ( P), digunakan untuk membuat sudut ataupun lengkung . Alat ini boleh juga digunakan untuk highlight objek. Selain alat ini boleh menambah titik point , mengurangkan dan mengubahsuai bentuk yang telah dibuat.

Crop & Slice Tool
tools-photoshop-crop  Crop Tool – Shortcut ( C), digunakan untuk memotong gambar , foto ataupun canvas (kertas kerja ).
tools-photoshop-slice  Slice Tool – Shortcut ( C), digunakan untuk keperluan website dengan cara memotong hasil reka bentuk yang telah dibuat di Photoshop menjadi potongan yang lebih kecil.
tools-photoshop-slice-select  Slice Select Tool – Shortcut ( C), digunakan untuk memilih atau mengubah posisi potongan atau saiz yang telah dipotong sebelumnya dengan menggunakan slice tool.

Retouching Tool
tools-photoshop-spot-healing  Spot Healing Brush – Shortcut ( J), digunakan untuk menghapuskan titik hitam pada sebuah foto ataupun gambar , alat ini juga biasanya digunakan untuk menghilangkan titik gelap di wajah ataupun menghilangkan jerawat.
tools-photoshop-patch  Patch Tool – Shortcut ( J), digunakan untuk memperbaiki foto dengan cara memanfaatkan pola yang terdapat pada foto tersebut . Pembaikan dilakukan dengan highlights kerosakan area kemudian menarikhighlights  tersebut keatas sasaran untuk menutup kawasan yang rosak .
tools-photoshop-redeye  Red Eye Tool – Shortcut ( J), digunakan untuk menghilangkan kesan mata merah yang timbul pada  gambar akibat mengambil gambar dalam keadaan gelap. Ianya menyebabkan flash kamera memantulkan warna merah dan menyebabkan warna mata akan nampak sedikit merah/bercahaya.
tools-photoshop-stamp  Clone Stamp Tool – Shortcut (S), digunakan untuk mengambil sample dari sebuah kawasan gambar kemudian mengklon sample tersebut untuk dipamerkan diatas kawasan lain .
tools-photoshop-clone-pattern  Pattern Stamp Tool – Shortcut (S), digunakan untuk melukis image dengan menggunakan pola tertentu sesuai dengan pola yang dipilih pada option bar.
tools-photoshop-eraser  Eraser Tool – Shortcut ( E), digunakan untuk memadam.
tools-photoshop-background-eraser  Background Eraser Tool – Shortcut ( E), digunakan untuk memadam sehingga menghasilkan layer transparant pada bahagian foto atau pada kawasan yang dipadam.
tools-photoshop-magic-eraser  Magic Eraser Tool – Shortcut ( E), digunakan untuk memadam kawasan tertentu dari sebuah foto atau gambar yang mempunyai warna yang sama (satu warna solid ) menjadi telus dengan satu kali klik pada kawasan warna tersebut. Boleh dimanfaatkan untuk menghapuskan background yang mempunyai satu warna.
tools-photoshop-blur  Blur Tool – digunakan untuk mengaburkan area tertentu dari sebuah foto atau gambar. Dengan mengaburkan gambar akan memberikan kesan blur.
tools-photoshop-sharp  Sharpen Tool – digunakan untuk menajamkan area tertentu dari sebuah foto atau gambar. Kualiti gambar akan tampak lebih kasar dan sharp.
tools-photoshop-smudge  Smudge Tool – digunakan untuk menggosok / menarik permukaan tertentu dari sebuah foto atau gambar seolah- olah dipengaruhi oleh sapuan jari telunjuk diatas sebuah lukisan.
tools-photoshop-dodge  Dodge Tool – Shortcut (O) , digunakan untuk menerangkan permukaan tertentu pada gambar atau foto dengan memberikan highlights pada kawasan tertentu hingga area tersebut kelihatan lebih cerah / terang .
tools-photoshop-burn  Burn Tool – Shortcut (O) , digunakan untuk menggelapkan warna di kawasan tertentu pada gambar atau foto dengan memberikan shadow / bayangan pada kawasan tertentu hingga nampak lebih gelap.
tools-photoshop-sponge  Sponge Tool – Shortcut (O) , digunakan untuk mengubah saturation di kawasan tertentu pada permukaan gambar atau foto .

Painting Tool
tools-photoshop-brush  Brush Tool – Shortcut (B), digunakan untuk melukis gambar atau gambar dengan geseran berus berdasarkan warna depan ( foreground color) yang telah dipilih.
tools-photoshop-history-brush  History Brush Tool – Shortcut (Y) , digunakan untuk melukis image menggunakan snapshot atau state history dari Image .
tools-photoshop-art-history  Art History Brush Tool – Shortcut (Y) , digunakan untuk melukis image menggunakan snapshot atau state history dari image , dengan model seni tertentu.
tools-photoshop-pencil  Pencil Tool – Shortcut (B), digunakan untuk melukis dengan goresan pensil.
tools-photoshop-gradient  Gradient Tool – Shortcut (G) , digunakan untuk mewarna area yang dipilih ( selected area ) dengan menggunakan dua warna atau lebih. Gradient ini juga mempunyai beberapa tetapan dan jenis untuk menghasilkan kesan perpaduan warna yang sesuai.
tools-photoshop-paint-bucket  Paint Bucket Tool – Shortcut (G) , digunakan untuk mengecat atau mewarnai kawasan tertentu atau layer tertentu berdasarkan warna depan ( foreground color) yang telah dipilih.

Annotation , Measuring & Navigation Tool
tools-photoshop-eyedropper  Eyedropper Tool – Shortcut ( I ) , digunakan untuk mengambil sample warna dari sebuah gambar ataupun foto , sample warna diambil dengan cara klik warna target yang kemudian secara automatik akan mengubah warna depan ( foreground color ) pada toolbox .
tools-photoshop-ruler  Ruler Tool – Shortcut ( I ) , digunakan untuk mengukur dimensi lebar dan tinggi. alat ini biasanya digunakan untuk keperluan website seperti mengukur dan menganggarkan interface tinggi & lebar butang , header ataupun area website lain. Unit yang digunakan biasanya pixels .
tools-photoshop-note  Note tool – Shortcut ( I ) , digunakan untuk memberikan catatan pada hasil reka bentuk yang telah di buat. Catatan ini berguna sebagai peringatan dalam proses pembuatan reka bentuk ataupun dapat membantu sebagai media untuk penyampaian mesej ketika bekerja secara team.
tools-photoshop-hand  Hand Tool – Shortcut ( H), digunakan untuk menggeser / memindah bidang pandang foto atau gambar di dalam window view area atau dalam keadaan gambar sedang di perbesar ( zoom in ) . Cukup tekan dan tahan butang ruang untuk meminjam alat ini .
tools-photoshop-zoom  Zoom Tool – Shortcut (Z) , digunakan untuk memperbesar ataupun memperkecil paparan foto atau gambar. Tetapan zoom in atau zoom out boleh dilakukan melalui option bar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan